Sukces naszej uczennicy na Olimpiadzie Literatury i Języka Polskiego.
2022.02.02
Praca badawcza z
zakresu literatury polskiej w ramach LII Olimpiady Literatury i Języka
Polskiego napisana przez uczennicę klasy III A LO w Żegocinie - Paulinę
Bukowiec, została doceniona przez profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Paulina
Bukowiec w swojej pracy na temat: Średniowiecze
- „wieki ciemne” czy czas metafizycznej refleksji nad światem i człowiekiem?
udowodniła, że średniowiecze to czas rozwoju myśli i kultury.
W
argumentacji młoda badaczka przywołała bogaty dorobek naukowy tej epoki,
wybitnych ludzi skupionych wokół Uniwersytetu Jagiellońskiego, omówiła
znaczenie średniowiecznej rękopiśmiennej książki, zwracając uwagę na bogatą
ornamentykę i walory edukacyjne. Pochyliła się nad średniowieczną myślą
filozoficzną, scharakteryzowała poglądy filozofów: Tomasza z Akwinu, Franciszka
z Asyżu, św. Augustyna. Zwróciła uwagę na etos rycerski w kształtowaniu postaw
i wzorców. Przywołała romans rycerski „Dzieje Tristana i Izoldy” jako
wzruszającą historię o roli miłości w życiu człowieka. Metafizyczną refleksję
nad miejscem człowieka w świecie wydobyła z najstarszej polskiej pieśni
„Bogurodzica”. Wyjaśniła na czym polegał motyw deesis w pieśni naszych ojców.
Zaakcentowała, że media aevi są
czasem rozwoju duchowego i zabiegania o zbawienie. Zauważyła, że także
architektura tego okresu służy temu celowi.
Dzięki
pozytywnej opinii recenzentów Paulina będzie reprezentowała naszą szkołę w II -
okręgowym etapie konkursu - już 12. lutego 2022 r. Uczennicę czeka wiele pracy,
ponieważ: „na II etapie od ucznia oczekuje się „interpretacji ukierunkowanej” –
jurorzy przygotowują więc konkretny utwór literacki (dawny lub współczesny),
formułując jednocześnie określone zadanie. Uczestnik musi więc zinterpretować
wiersz, łącząc go np. z tradycją pieśniową lub elegijną, z konwencją gatunkową
lub z określonym wątkiem, motywem czy problemem. Jest oczywiste, że im lepsza
znajomość literatury polskiej i obcej, tym większe możliwości odnalezienia
stosownych kontekstów. Dla napisania interpretacji czy rozprawki na każdym
etapie systematyczna lektura najwybitniejszych utworów literackich jest więc
sprawą absolutnie kluczową”.
Paulinko, życzymy Ci powodzenia!
Agata Flaga