Program wychowawczo-profilaktyczny w Zespole Szkół im. Świętej Jadwigi Królowej w Żegocinie
OBSZARY:
RELACJE – KSZTAŁTOWANIE POSTAW SPOŁECZNYCH
KULTURA – WARTOŚCI, NORMY, WZORY ZACHOWAŃ
BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE – PROFILAKTYKA ZACHOWAŃ RYZYKOWNYCH, EDUKACJA ZDROWOTNA
ZADANIA:
I. Przygotowanie młodzieży do świadomego i odpowiedzialnego udziału w życiu społecznym i politycznym
Szczegółowe zadania i środki realizacji | Odpowiedzialni | Termin | Spodziewane efekty |
1. Kształtowanie obywatelskich postaw wobec władz państwa i narodu, rozwijanie patriotyzmu i odpowiedzialności za losy ojczyzny oraz właściwych postaw obywatelskich. | wszyscy nauczyciele
| cały rok
| Uczeń jest patriotą i zaangażowanym obywatelem. |
2. Kształtowanie tożsamości narodowej poprzez organizowanie uroczystości, apeli, wystaw, spotkań w związku z różnymi rocznicami i świętami, ze szczególnym podkreśleniem 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę. | SU, nauczyciele odpowiedzialni za imprezy
| wg kalendarza imprez
| Uczniowie aktywnie uczestniczą w przygotowaniu imprez i uroczystości szkolnych. |
3. Kształtowanie szacunku do symboli narodowych i religijnych. Wdrażanie do poszanowania munduru w klasach SG. | wszyscy nauczyciele, funkcjonariusz SG | cały rok | Uczniowie są świadomi znaczenia symboli narodowych i religijnych, są dumni z noszenia munduru. |
4. Upowszechnianie kultury prawnej, politycznej, tolerancji wobec poglądów religijnych, politycznych i kulturowych poprzez odpowiedni dobór tematów lekcji wychowawczych. | wszyscy nauczyciele
| cały rok
| Uczniowie znają różnorodność kultur, postaw życiowych i wierzeń ludzi. |
5. Podkreślanie znaczenia wolontariatu poprzez wdrażanie uczniów do stosowania właściwych postaw wobec osób starszych, rówieśników, niepełnosprawnych w różnych sytuacjach życiowych, ze szczególnym uwzględnieniem kultury bycia i kultury języka poprzez opiekę i pomoc uczniom niepełnosprawnym. Współpraca ze Środowiskowym Domem Opieki Społecznej w Żegocinie. Udział w akcji krwiodawstwa we współpracy z KaOSG.
| wszyscy nauczyciele
wychowawcy klas III | cały rok
marzec-kwiecień | Uczniowie przejawiają wrażliwość wobec potrzebujących i prezentują kulturę bycia. Uczniowie pracują w ramach różnych form wolontariatu. |
6. Uwrażliwianie młodzieży na problemy ludzi dotkniętych wojną i kataklizmami. Zwracanie uwagi na korzyści i zagrożenia wynikające z multikulturowości Europy. | wszyscy nauczyciele
| cały rok | Uczniowie są wrażliwi na krzywdę ludzką. Zwracają uwagę na zagrożenia i własne bezpieczeństwo. |
II. Integracja zespołu szkolnego.
Szczegółowe zadania i środki realizacji | Odpowiedzialni | Termin | Spodziewane efekty |
1. Organizowanie wspólnych szkolnych i klasowych imprez w celu wzajemnego poznania się uczniów. | wychowawcy klas
| cały rok
| Uczniowie są koleżeńscy i otwarci wobec siebie. |
2. Tworzenie galerii zdjęć absolwentów szkoły.
| wychowawcy klas kończących szkołę
| cały rok | Uczniowie uczestniczą w tworzeniu historii szkoły. |
3. Organizowanie wycieczek programowych, krajoznawczych, spotkań klasowych itp. | wszyscy nauczyciele
| cały rok
| Uczniowie rozwijają postawę aktywności, ciekawości świata i rozwijają kontakty interpersonalne. |
4. Stosowanie ceremoniału szkolnego związanego z posiadaniem sztandaru.
| dyrektor szkoły, wychowawcy, opiekun pocztu | cały rok | Uczniowie identyfikują się ze swoją szkołą. |
5. Organizowanie uroczystości ślubowania uczniów klas I wszystkich typów szkół.
| wychowawcy klas I | wrzesień |
III Rozwijanie samorządności uczniów.
Szczegółowe zadania i środki realizacji | Odpowiedzialni | Termin | Spodziewane efekty |
1. Działalność Samorządów Klasowych. Organizowanie wspólnych imprez, wyjazdów. | wychowawcy klas | cały rok | Uczniowie podejmują aktywne działania na rzecz klasy i szkoły. |
2. Wybór władz SU i wspieranie jego efektywnej działalności na terenie szkoły, w środowisku i regionie. Udział w akcjach charytatywnych „Góra Grosza”itp.
| opiekun SU wszyscy nauczyciele
| zgodnie z ordynacją wyborczą cały rok | SU działa wzorcowo na terenie szkoły, oraz w celu promocji szkoły w środowisku. Uczniowie rozwijają swoje zdolności i zainteresowania oraz mądrze dysponują wolnym czasem. |
3. Systematyczna praca wszystkich sekcji SU, dokumentowanie własnych działań. Prowadzenie kroniki szkoły. | opiekun SU | cały rok | |
4. Włączanie się przedstawicieli SU w organizację apeli i uroczystości szkolnych. | opiekun SU
| cały rok
| |
5. Rozwijanie działalności sklepiku uczniowskiego „Kafejka”. | opiekun SU
| cały rok
|
IV Współpraca z rodzicami .
Szczegółowe zadania i środki realizacji | Odpowiedzialni | Termin | Spodziewane efekty |
1. Organizowanie spotkań z rodzicami dotyczących postępów w nauce. Współpraca na rzecz właściwej frekwencji uczniów podczas zajęć. Uwrażliwienie rodziców na zmiany w zasadach wewnątrzszkolnego oceniania otyczące frekwencji uczniów.
| wychowawcy klas, dyrektor | wg. potrzeb
| Rodzice są informowani o postępach w nauce i zachowaniu ich dzieci. |
2. Spotkania indywidualne z rodzicami uczniów sprawiających problemy wychowawcze.
| wszyscy nauczyciele i wychowawcy, pedagog | wg potrzeb | |
3. Współpraca z RR w celu organizowania uroczystości i imprez szkolnych. | wychowawcy klas | cały rok | |
4. Szczegółowe informowanie rodziców o sukcesach ich dzieci, wspieranie ich w podejmowaniu decyzji dotyczących dalszego kształcenia oraz rozwijania talentów i zainteresowań uczniów | wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów | cały rok | Rodzice są wspierani w kierowaniu procesem kształcenia i wychowania swoich dzieci, mają satysfakcję z ich sukcesów. |
5. Organizowanie szkoleń lub warsztatów dla rodziców wspierających proces wychowawczy z udziałem psychologów i pedagogów. Uwzględnienie w szkoleniach tematyki związanej ze sposobami komunikowania się z dzieckiem, szczególnie na temat zagrożeń i problemów wieku dorastania. | pedagog szkolny, dyrektor | wg potrzeb i możliwości |
KULTURA – WARTOŚCI, NORMY, WZORY ZACHOWAŃ
ZADANIA:
- Kształtowanie u uczniów postaw człowieka, który potrafi właściwie kierować swoim życiem i wyzwalać potrzeby wyższe jako warunek samorozwoju.
Szczegółowe zadania i środki realizacji | Odpowiedzialni | Termin | Spodziewane efekty |
1. Wdrażanie uczniów do podejmowania odpowiedzialności za realizację określonych zadań, rozwijanie postaw prospołecznych i proobywatelskch w duchu poszanowania wartości uniwersalnych, chrześcijańskich i narodowych. | nauczyciele, wychowawcy, opiekunowie SU | cały rok | Uczniowie są uspołecznieni, odpowiedzialni, właściwie korzystają z dóbr kultury. |
2. Angażowanie uczniów do przygotowania akademii, uroczystości i imprez szkolnych, do udziału w projektach edukacyjnych. | wszyscy nauczyciele | wg kalendarza imprez | |
3. Organizowanie wyjazdów do teatru, kina, muzeów oraz przygotowywanie uczniów do odbioru różnych tekstów kultury. Organizowanie wycieczek krajoznawczych. | wszyscy nauczyciele | cały rok |
II. Kształtowanie aktywnych postaw wobec własnego regionu
Szczegółowe zadania i środki realizacji | Odpowiedzialni | Termin | Spodziewane efekty |
1. Poszerzenie treści programowych o tematy związane z własnym regionem poprzez: -wystawy plastyczne -wycieczki krajoznawcze -spotkania z rodzimymi artystami i przedstawicielami władzy lokalnej.
| nauczyciele historii, geografii, WOS, wychowawcy klas
| cały rok
| Uczniowie znają historię i tradycję własnego regionu. |
2. Prace społeczne na rzecz szkoły i wsi. Udział w akcji „Sprzątanie świata”.
| nauczyciel biologii
| wrzesień | Uczniowie pracują na rzecz szkoły i wsi. |
3. Uczestnictwo w uroczystościach i imprezach organizowanych przez instytucje gminne i kościelne. Udział w organizacji lokalnych imprez patriotycznych.
| wychowawcy klas opiekun SU dyrektor, RP
| wg kalendarza imprez | Uczniowie świadomie uczestniczą w życiu społeczności lokalnej. |
4. Praktyczne zaznajomienie młodzieży ze sposobem pracy organów samorządu lokalnego poprzez udział uczniów w otwartych i uroczystych sesjach Rady Gminy Żegocina. | nauczyciel radny gminy | wg możliwości | |
5. Stała opieka młodzieży nad Dębami Katyńskimi oraz udział w uroczystościach upamiętniających martyrologię narodu polskiego. | nauczyciel historii, nauczyciele odpowiedzialni za organizację uroczystości | wg kalendarza imprez |
III. Praca z Patronką Szkoły Świętą Jadwigą Królową – wzorem człowieka młodego, odpowiedzialnego, światłego, otwartego, ceniącego naukę, prezentującego chrześcijańskie wartości moralne, rzecznika pokoju w Polsce i Europie.
Szczegółowe zadania i środki realizacji | Odpowiedzialni | Termin | Spodziewane efekty |
1. Pogłębianie wiedzy związanej z Patronką Szkoły.
| wszyscy nauczyciele |
cały rok
| Uczniowie mają wiedzę o życiu i działalności Świętej Jadwigi Królowej. |
2. Poznawanie miejsc związanych z życiem i działalnością Świętej Jadwigi Królowej.
| wychowawcy klas | wg planu wycieczek | |
3. Współpraca ze szkołami noszącymi imię św. Jadwigi Królowej za pośrednictwem Rodziny Szkół Świętej Jadwigi Królowej. Współpraca z Rodziną Szkół Świętych i Błogosławionych.
| nauczyciele WOS oraz historii
| cały rok
| |
4. Uświadamianie uczniom znaczenia miejsc i symboli upamiętniających wydarzenia i ludzi zasłużonych dla historii Ojczyzny i Regionu. Wdrażanie uczniów do szacunku i opieki nad pomnikiem Świętej Jadwigi Królowej | wszyscy nauczyciele
| cały rok
| Uczniowie rozumieją znaczenie miejsc pamięci. Dbają o pomnik Patronki i jego otoczenie. |
5. Wymiana młodzieży między Zespołem Szkół im. Św. Jadwigi Królowej a Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnazjum. | dyrektor, organizatorzy wymiany nauczyciele | wg planu wymiany | Uczniowie poszerzają wiedzę o Św. Jadwidze, poznają jej kraj, kulturę, historię, uczą się koleżeństwa. |
6. Pogłębianie wiedzy o Patronce szkoły, kreowanie ideału postawy życiowej zgodnej z wartościami wyznawanymi przez Św. Jadwigę Królową oraz Św. Jana Pawła II przez organizację Święta Szkoły, udział w wykładach okolicznościowych dotyczących Monarchini, organizowaniu wystaw plastycznych, uczestnictwo w konkursach itp.
| wszyscy nauczyciele | cały rok
| Postawa życiowa uczniów jest zgodna z uniwersalnymi wartościami wyznawanymi przez Świętą Jadwigę Królową oraz Św. Jana Pawła II. |
BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE – PROFILAKTYKA ZACHOWAŃ RYZYKOWNYCH, EDUKACJA ZDROWOTNA
ZADANIA:
I. Dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny uczniów
Szczegółowe zadania i środki realizacji | Odpowiedzialni | Termin | Spodziewane efekty | |||
1. Udział młodzieży w zajęciach sportowych i innych pozalekcyjnych, w wycieczkach i rajdach. | nauczyciele wf wychowawcy klas | cały rok
| Uczeń ma zagospodarowany czas wolny oraz rozwija zdolności i zainteresowania. Czytanie książek staje się ważną formą spędzania wolnego czasu | |||
2. Organizacja zajęć w kółkach zainteresowań. Rozwijanie działalności szkolnego chóru, KSM. Promowanie czytelnictwa wśród uczniów poprzez pozyskanie pozycji ciekawych dla młodzieży, lekcje biblioteczne, spotkania autorskie, konkursy. Rozwijanie działalności Dyskusyjnego Klubu Książki
| dyrektor szkoły wszyscy nauczyciele opiekun chóru, katecheta, bibliotekarz | cały rok | ||||
3. Uświadamianie uczniom ogromnej wartości ludzkiego zdrowia, wdrażanie do rozpoznawania symptomów zagrożeń zdrowia fizycznego, utrwalanie zachowań sprzyjających zdrowiu. | wszyscy nauczyciele
| cały rok | Uczeń rozumie wartość zdrowia własnego i innych, jest przygotowany do całożyciowej aktywności fizycznej oraz ochrony i doskonalenia zdrowia. | |||
4. Pogłębianie wiedzy uczniów na temat stresu, zachowań agresywnych, cyberprzemocy, pomoc w eliminacji stresu i niewłaściwych zachowań. Propagowanie właściwego korzystania z telefonów komórkowych, sprzętu elektronicznego i mediów społecznościowych. Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z niewłaściwego korzystania z Internetu. | pedagog, wychowawcy, nauczyciel informatyki | cały rok | ||||
5. Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z niewłaściwego odżywiania (anoreksja, bulimia) | ||||||
II. Zapobieganie patologiom społecznym
Szczegółowe zadania i środki realizacji | Odpowiedzialni | Termin | Spodziewane efekty |
1. Spotkania z pielęgniarką, przedstawicielami poradni rodzinnej i policji w celu wyjaśnienia problemu alkoholizmu, narkomanii, lekomanii, nikotynizmu i grup nieformalnych oraz uświadomienia zagrożeń.
| wszyscy nauczyciele
| cały rok
| Uczniowie są świadomi zagrożeń wynikających z uzależnień. |
2. Angażowanie uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym do aktywnego udziału w życiu szkoły. | wychowawcy klas
| wg potrzeb i możliwości
| Uczniowie potrafią prawidłowo funkcjonować w środowisku szkolnym, rówieśniczym i rodzinnym. Uczniowie są świadomi obowiązków wynikających z założenia rodziny i zagrożeń wczesnego podjęcia współżycia seksualnego. Uczniowie dbają o bezpieczeństwo swoje i innych użytkowników ruchu drogowego. |
3. Kontakty z policją w sprawie nieletnich.
| pedagog szkolny
| wg potrzeb
| |
4. Prowadzenie zajęć wychowania do życia w rodzinie w wymiarze zgodnym z rozporządzeniem MEN. Uwzględnianie tematyki wychowania do życia w rodzinie w planach lekcji wychowawczych.
| nauczyciel wdż wychowawcy klas | cały rok | |
5. Uświadamianie uczniom – młodym kierowcom zagrożeń wynikających z braku doświadczenia za kierownicą oraz brawury. | wszyscy nauczyciele | cały rok | |
6. Przeciwdziałanie przejawom wandalizmu i agresji poprzez usprawnienie dyżurów nauczycielskich i uczniowskich, uwzględnienie tej tematyki w lekcjach wychowawczych oraz stosowanie obciążeń materialnych wobec uczniów niszczących mienie szkolne. | wszyscy nauczyciele, wychowawcy klas
| cały rok
| Uczniowie szanują mienie szkoły i własność kolegów. |
7. Podjęcie zdecydowanej walki z nałogami wśród młodzieży szkolnej poprzez angażowanie rodziców, uczniów i nauczycieli. Przeprowadzenie w ciągu roku szkolnego lekcji poruszających problemy picia alkoholu, palenia papierosów, narkotyków, agresji w szkole. Kontynuowanie organizowania programów profilaktycznych we współpracy z GOPS w Żegocinie, komisja Antyalkoholową i KaOSG w Nowym Sączu. | wychowawcy klas pedagog szkolny
| cały rok
| Uczniowie prowadzą zdrowy tryb życia, bez nałogów.
|
III. Zapewnienie bezpieczeństwa uczniów i opieki socjalnej.
Szczegółowe zadania i środki realizacji | Odpowiedzialni | Termin | Spodziewane efekty | |||
1. Korzystanie z posiłków wydawanych przez stołówkę szkolną. | kierownik świetlicy
| cały rok
| Uczniowie korzystają ze stołówki szkolnej. | |||
2. Udostępnienie uczniom nieodpłatnego dojazdu autobusem przewożącym młodzież szkolną z Bytomska, Bełdna i Rajbrotu. |
dyrektor szkoły
| cały rok w miarę możliwości
| Uczniowie korzystają z nieodpłatnych dojazdów do szkoły. | |||
3. Pomoc finansowa w formie zapomóg i stypendiów. | wychowawcy klas, pedagog, opiekun SU | w miarę posiadania środków | Uczeń otrzymuje pomoc finansową. | |||
4. Badania profilaktyczne i okresowe stanu zdrowia młodzieży. | pielęgniarka szkolna
| wg harmonogramu
| Stan zdrowia uczniów jest zadowalający. | |||
RELACJE – KSZTAŁTOWANIE POSTAW SPOŁECZNYCH