Kształcenie na odległość – nowe regulacje prawne
20.03.2020
Zmieniliśmy przepisy, dzięki którym
możliwe jest prowadzenie kształcenia na odległość w okresie czasowego
ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych w związku z
zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID- 19. Określiliśmy zasady prowadzenia
nauczania na odległość i stworzyliśmy możliwość oceniania i klasyfikowania
uczniów. Nowe przepisy będą obowiązywały od 25 marca 2020 r. do 10 kwietnia
2020 r.
– Czas, w którym jesteśmy, wymaga od nas
wszystkich pełnej mobilizacji i współpracy. Rodziców proszę o wyrozumiałość i
cierpliwość. Zdaję sobie sprawę z tego, ile trudu wkładają oni w wychowywanie i
edukację swoich dzieci, szczególnie teraz, kiedy wielu z nich łączy swoją pracę
zawodową ze wsparciem dzieci w zdalnej nauce – podkreślił Minister Edukacji
Narodowej. – Apeluję i proszę dyrektorów szkół oraz nauczycieli o zwrócenie
szczególnej uwagi na równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu, a
także uwzględnienie możliwości psychofizycznych dzieci. Proszę wszystkie organy
prowadzące i samorządy o okazanie niezbędnego wsparcia materialnego i
organizacyjnego. Nauka na odległość jest dziś koniecznością i stanowi dla nas
wszystkich wyzwanie. Dziękuję za dotychczasowe wysiłki i aktywność – powiedział
minister Dariusz Piontkowski.
Jak ma wyglądać kształcenie na
odległość?
W czasie ograniczenia funkcjonowania
szkół i placówek oświatowych związanego z zagrożeniem epidemiologicznym nauka
jest realizowana na odległość.
W sytuacji, gdy wystąpią trudności w
organizacji zajęć, dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem prowadzącym, powinien
określić inny sposób ich realizowania. O wybranym sposobie musi także
poinformować kuratora oświaty.
Za organizację kształcenia na odległość
odpowiada dyrektor szkoły. Jest on zobowiązany do tego, aby powiadomić
rodziców, w jaki sposób będzie zorganizowana nauka. Nauczyciele mają możliwość
weryfikacji dotychczas stosowanego programu nauczania tak, by dostosować go do
wybranej metody kształcenia na odległość.
Bezpieczeństwo uczniów i ich możliwości
psychofizyczne priorytetem
Dyrektor musi również
ustalić z nauczycielami tygodniowy zakres materiału dla poszczególnych klas,
uwzględniając m.in.: równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym
dniu, zróżnicowanie tych zajęć czy możliwości psychofizyczne ucznia.
Dyrektor ma też określić formy kontaktu czy konsultacji nauczyciela z rodzicami
i uczniami.
Organizując uczniom
kształcenie na odległość dyrektor musi pamiętać o uwzględnieniu zasady
bezpiecznego korzystania przez uczniów z urządzeń umożliwiających
komunikację elektroniczną. Oznacza to, że dobór narzędzi przy tej
formie kształcenia powinien uwzględniać aktualne zalecenia medyczne odnośnie
czasu korzystania z urządzeń (komputer, telewizor, telefon) i ich dostępności w
domu, wiek i etap rozwoju uczniów, a także sytuację rodzinną uczniów.
Sposoby realizowania kształcenia na
odległość
Nauka prowadzona na
odległość może być realizowana z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez
nauczyciela, w szczególności tych rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji
Narodowej (zwłaszcza platforma edukacyjna www.epodreczniki.pl),
Centralnej i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnej, a także emitowanych w pasmach
edukacyjnych programów Telewizji Publicznej i Polskiego Radia.
W przypadku przedszkoli i uczniów klas
I-III szkoły podstawowej nauczyciel ma obowiązek poinformowania rodziców o
dostępnych materiałach, a także możliwych sposobach i formach ich realizacji
przez dziecko w domu.
Bezpłatna platforma z materiałami
edukacyjnymi
Platforma www.epodreczniki.pl to
narzędzie informatyczne, na którym są umieszczone bezpłatne materiały
edukacyjne. Zachęcamy uczniów, rodziców i nauczycieli do odkrywania
znajdujących się tam zasobów i ich szerokiego wykorzystywania.
Wszystkie treści dostępne są przez
przeglądarkę internetową i nie wymagają instalacji ani dodatkowego
oprogramowania. Dodatkowo na platformie udostępniony jest moduł do śledzenia
postępów w nauce dla zalogowanych użytkowników czyli wszystkich uczniów i
nauczycieli, którzy stworzą konto na platformie.
Dyrektor szkoły lub placówki, który
zdecyduje się na korzystanie z platformy może utworzyć na niej konta dla
uczniów i nauczycieli. Przepisy pozwalają na przetwarzanie danych uczniów i
nauczycieli szkoły lub placówki w celu utworzenia kont. Aby usprawnić
korzystanie z platformy dyrektor wykorzysta do tego celu System Informacji
Oświatowej.
Ocenianie pracy ucznia
Dyrektor szkoły ma obowiązek ustalić w
uzgodnieniu z nauczycielami w jaki sposób będzie monitorowana i sprawdzana
wiedza ucznia oraz postępy w nauce.
Kształcenie na odległość z przedmiotów
zawodowych
Zajęcia w ramach kształcenia zawodowego
będą prowadzone przede wszystkim w zakresie teoretycznych przedmiotów
zawodowych oraz w ograniczonym stopniu również w zakresie zajęć praktycznych
wyłącznie wtedy, gdy z programu nauczania danego zawodu wynika taka możliwość.
Dostosowanie programu nauczania zawodu
Wprowadziliśmy zapisy, które pozwalają
na modyfikację programu nauczania zawodu, w taki sposób, aby część niemożliwa
do zrealizowania podczas nauki zdalnej, mogła być realizowana w kolejnych
latach nauki, a część zajęć przewidzianych do realizacji na kolejne lata była
zrealizowana zdalnie w tym roku szkolnym.
Uelastyczniamy zasady organizacji
praktyk zawodowych oraz przygotowania zawodowego młodocianych
Uczniowie technikum i szkoły policealnej
będą mieli możliwość realizacji praktyk zawodowych do końca roku szkolnego
2019/2020.
Młodociani pracownicy z branżowych szkół
I stopnia będą mogli, w uzgodnieniu z pracodawcą, zrealizować zajęcia praktyczne
do końca bieżącego roku szkolnego albo w następnych latach szkolnych.
Pracodawcy nie utracą dofinansowania kosztów kształcenia.
Organizacja kształcenia ustawicznego
Wszystkie formy kształcenia ustawicznego
w formach pozaszkolnych, w tym również zajęcia realizowane dotychczas w formie
turnusu dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników, mogą
być realizowane na odległość. Natomiast kształcenie praktyczne na kursach
niemożliwe do zrealizowania w takiej formie, będzie można uzupełnić, gdy
ustaną utrudnienia.
Dbamy o organizację zajęć w kształceniu
specjalnym
Dajemy również możliwość prowadzenia
zdalnie kształcenia specjalnego. Nauczyciele i specjaliści, realizując naukę na
odległość, zobowiązani są do dostosowania sposobów oraz metod pracy do potrzeb
i możliwości uczniów, w tym wynikających z indywidualnych programów
edukacyjno-terapeutycznych.
W przypadku niepełnosprawności
intelektualnej w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz niepełnosprawności
intelektualnej w stopniu głębokim, nauczyciele zostaną zobowiązani do
informowania rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich
realizacji w celu wsparcia dziecka/ucznia/uczestnika zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych. Podobnie w przypadku dziecka objętego zajęciami
wczesnego wspomagania rozwoju.
Praca nauczycieli
W okresie czasowego zawieszenia zajęć
dydaktyczno-wychowawczych ograniczony jest obowiązek świadczenia pracy przez
nauczycieli na terenie szkoły, z wyłączeniem przypadków gdy jest to niezbędne
do realizowania zajęć z uczniami zdalnie lub w inny sposób, lub gdy jest to
niezbędne dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania szkoły.
Zasady rozliczania w ramach czasu pracy
nauczycieli zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik
kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia
Nauczyciele realizują zajęcia z
wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu
kształcenia w ramach obowiązującego ich dotychczas tygodniowego obowiązkowego
wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych
bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz. Po przekroczeniu tego wymiaru
zajęcia te będą mogły być realizowane w ramach godzin ponadwymiarowych.
Zadaniem dyrektora szkoły będzie
określenie zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć realizowanych
z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu
kształcenia..
Nauczyciele realizujący zajęcia z
wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu
kształcenia, otrzymują wynagrodzenie za pracę w składnikach i wysokości
wynikających z ich uprawnień. Za zajęcia zrealizowane powyżej tygodniowego obowiązkowego
wymiaru godzin zajęć nauczyciel otrzymuje również wynagrodzenie za godziny
ponadwymiarowe.
Jeżeli natomiast z przyczyny leżącej po
stronie pracodawcy w określonym czasie niektórzy nauczyciele nie będą
świadczyli pracy, zastosowanie ma art. 81 § 1 Kodeksu pracy, który
stanowi, że pracownikowi za czas niewykonywania pracy, jeżeli był gotów do jej
wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, przysługuje
wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania.
Zatem w okresie, w którym nauczyciele
nie będą świadczyli pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, lecz będą
pozostawali w gotowości do pracy, zachowują prawo do wynagrodzenia zasadniczego
w wysokości wynikającej z ich osobistego zaszeregowania oraz dodatku funkcyjnego.
Pracownicy administracji i obsługi
Ograniczenie obowiązku świadczenia pracy
na terenie przedszkola, szkoły lub placówki oświatowej dotyczy również
pracowników administracji i obsługi, z wyjątkiem przypadków gdy jest to
niezbędne dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania tych jednostek.
O organizacji pracy tych pracowników
decyduje dyrektor szkoły. Dyrektor szkoły może więc polecić pracownikowi
wykonywanie pracy zdalnej, o ile oczywiście charakter zadań wykonywanych przez
pracownika na to pozwala. Jeżeli będzie to niezbędne dla zapewnienia ciągłości
funkcjonowania jednostki może również polecić pracownikowi wykonanie
określonych zadań na terenie jednostki.
Jeżeli natomiast z przyczyn leżących po
stronie pracodawcy w określonym czasie pracownik administracji lub obsługi nie
będzie świadczył pracy, pozostaje wówczas do dyspozycji dyrektora szkoły i jest
w gotowości do wykonywania pracy. Ma wówczas zastosowanie przepis art. 81 §
1 Kodeksu pracy, który wskazuje, że pracownikowi za czas niewykonywania pracy,
jeżeli był gotów do jej wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących
pracodawcy, przysługuje wynagrodzenie wynikające z jego osobistego
zaszeregowania. Wynagrodzenie to nie może być jednak niższe od wysokości
minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych
przepisów.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie
czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z
zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie
czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z
zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej