Co ze szkołami do wakacji?
13.05.2020
Na dzisiejszej konferencji prasowej P.
Premier oraz Minister Edukacji Narodowej przestawili plan dotyczący
działalności szkół po 25 maja 2020r.
Od poniedziałku, 18 maja br. uruchamiamy
kolejne etapy stopniowego powrotu do stacjonarnego funkcjonowania szkół,
wybranych placówek oświatowych, bezpośredniego prowadzenia zajęć
specjalistycznych z dziećmi posiadającymi opinię o potrzebie wczesnego wspomagania
rozwoju i uczniami posiadającymi orzeczenie. Przywracamy również możliwość
prowadzenia wybranych zajęć praktycznych w szkolnictwie branżowym. W kolejnych
tygodniach przywrócimy zajęcia w klasach I-III szkoły podstawowej, umożliwimy
realizację praktyk zawodowych u pracodawców w klasach III technikum oraz
prowadzenie w szkołach konsultacji dla uczniów klas VIII szkoły
podstawowej i absolwentów szkół ponadpodstawowych przygotowujących się do
egzaminów, następnie dla uczniów wszystkich pozostałych klas ze szkół dla
dzieci i młodzieży.
Zajęcia
praktyczne przygotowujące do końcowych egzaminów zawodowych
Słuchacze ostatnich semestrów szkół
policealnych będą mieli możliwość realizowania zajęć praktycznych, które nie mogły
odbywać się na odległość. Warunkiem jest spełnienie przez szkołę określonych
wymagań. Przede wszystkim konieczna jest zgoda słuchacza, a w przypadku
niepełnoletniego słuchacza – jego rodzica lub opiekuna prawnego. Zajęcia
praktyczne muszą być prowadzone z uwzględnieniem odrębnych przepisów
dotyczących ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu
epidemii oraz wytycznych wydawanych w odniesieniu do poszczególnych branż.
Kształcenie teoretyczne, tak jak
dotychczas, będzie prowadzone zdalnie.
Zajęcia
praktyczne z nauki jazdy pojazdami silnikowymi w branżowych szkołach I stopnia
Uczniowie klas III branżowych szkół I
stopnia kształcący się w zawodach, dla których podstawa programowa przewiduje
przygotowanie ucznia do kierowania pojazdami silnikowymi, będą mogli
realizować zajęcia
praktyczne z zakresu nauki jazdy:
·
motocyklem
(kat. A1/A2) – zawód: mechanik samochodowy;
·
samochodem
osobowym (kat. B) – zawody: elektromechanik pojazdów samochodowych, kierowca mechanik,
mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, mechanik pojazdów
samochodowych, w tym kierowca mechanik (w tym zawodzie szkoła dodatkowo
przygotowuje ucznia do testu kwalifikacyjnego w zakresie tzw. kwalifikacji
wstępnej);
·
traktorem
(kat. T) – zawody: rolnik, operator maszyn leśnych, ogrodnik,
mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, jeździec.
Chodzi o te zajęcia praktyczne, których
nie można realizować na odległość. Muszą być jednak spełnione określone
warunki. Przede wszystkim wymagana jest zgoda ucznia, a w przypadku ucznia
niepełnoletniego – jego rodzica lub opiekuna prawnego. Należy przy tym
uwzględnić odrębne przepisy dotyczące ograniczeń, nakazów i zakazów w związku
z wystąpieniem stanu epidemii.
Kształcenie teoretyczne, tak jak
dotychczas, będzie prowadzone zdalnie.
Praktyki
zawodowe u pracodawców dla części uczniów technikum
Od 4 maja br. uczniowie technikum mają
możliwość skorzystania z dodatkowych form realizacji praktyk zawodowych. Od 25
maja br. uczniowie III klas technikum, będą mogli skorzystać także z praktyk
realizowanych u pracodawców. Konieczne jest jednak spełnienie określonych
warunków. Uczestnicy praktyk powinni wyrazić zgodę na udział, a pracodawca musi
zachować zasady bezpieczeństwa związane ze zwalczaniem epidemii COVID-19.
Zajęcia
z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze i
zajęcia rewalidacyjne
W związku z przywróceniem możliwości
prowadzenia rehabilitacji ruchowej czy fizjoterapii będzie można prowadzić
zajęcia specjalistyczne w jednostkach systemu oświaty.
Od poniedziałku, 18 maja br. przywracamy
możliwość, za zgodą rodziców, prowadzenia bezpośrednich zajęć dla dzieci
mających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, dzieci i
młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych, dzieci i młodzieży z orzeczeniem o potrzebie
kształcenia specjalnego, wymagających wsparcia, w tym odpowiednio w realizacji
zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
czy zajęć rewalidacyjnych niezbędnych do ich prawidłowego rozwoju.
Zajęcia będą prowadzone z zachowaniem
zasad sanitarnych.
Otwarcie
schronisk młodzieżowych i innych placówek organizujących zajęcia pozaszkolne
Otwarte będą schroniska młodzieżowe i
międzyszkolne ośrodki sportowe. Do funkcjonowania w trybie stacjonarnym wracają
placówki, które organizują pozaszkolne zajęcia rozwijające zainteresowania
uczniów. Mowa tu o młodzieżowych domach kultury, pałacach młodzieży, ogniskach
pracy pozaszkolnej oraz placówkach specjalistycznych.
Placówki te realizują systemowo zadania
edukacyjne, wychowawcze, kulturalne, profilaktyczne, opiekuńcze, prozdrowotne,
sportowe i rekreacyjne. Pełnią też rolę wspomagającą rodziny w funkcji
opiekuńczej nad dziećmi. Stąd decyzja o powrocie tych jednostek systemu oświaty
do pracy stacjonarnej.
Placówki te będą funkcjonowały w
określonym reżimie sanitarnym.
Planowany
kalendarz zmian w szkołach w kolejnych tygodniach – do wakacji
Od 25 maja br. przywracamy zajęcia
opiekuńczo-wychowawcze z możliwością prowadzenia zajęć dydaktycznych dla
uczniów klas I-III szkół podstawowych. Utrzymujemy obowiązek realizowania
podstawy programowej. W zależności od sytuacji w danej szkole dyrektor
zdecyduje czy będzie to kształcenie w formie stacjonarnej, czy z wykorzystaniem
metod i technik kształcenia na odległość.
Od 25 maja br. uczniowie klas VIII szkół
podstawowych, w tym specjalnych, będą mieli możliwość korzystania z
konsultacji na terenie szkoły ze wszystkich przedmiotów, w szczególności z tych
przedmiotów, z których od 16 do18 czerwca będą zdawać egzamin ósmoklasisty.
Wymiar tych konsultacji zostanie uzależniony od potrzeb ucznia, a także
warunków szkoły. Konsultacje będą dobrowolne dla ucznia, natomiast dyrektor
szkoły będzie zobowiązany je zorganizować, biorąc pod uwagę możliwości szkoły i potrzeby uczniów, w tym
szczególnie z niepełnosprawnością. Apelujemy do samorządów, dyrektorów
szkół, aby wesprzeć uczniów i w miarę potrzeb oraz możliwości zorganizować dla
uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego indywidualne zajęcia.
Od 25 maja br. będą mogły ruszyć
konsultacje szkolne dla absolwentów szkół, w tym specjalnych, którzy w tym roku
przystąpią do egzaminu maturalnego. Apelujemy do dyrektorów szkół oraz
nauczycieli, aby zorganizować takie spotkania, jeśli pojawi się taka potrzeba.
Zależy nam, aby szczególnie wesprzeć uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia
specjalnego i w miarę możliwości i potrzeb zorganizować dla nich konsultacje
indywidualne.
Od 1 czerwca br. uczniowie
pozostałych klas ze szkół dla dzieci i młodzieży będą mieli możliwość
korzystania z konsultacji ze wszystkich przedmiotów na terenie szkoły. Wymiar
tych konsultacji zostanie uzależniony od potrzeb ucznia, a także warunków
szkoły. Konsultacje będą dobrowolne dla ucznia, natomiast dyrektor szkoły
będzie zobowiązany je zorganizować, biorąc pod uwagę możliwości szkoły.
W kolejnych tygodniach będziemy sukcesywnie wydawać stosowne rozporządzenia oraz przekazywać wytyczne sanitarne dotyczące organizacji zajęć w szkołach i placówkach oświatowych.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej