Wtorek 02.10.2018
Drugi dzień pobytu w Żegocinie grupa młodzieży z
Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnazium es Kollegium rozpoczęła od gry terenowej
„Szlakami Cmentarzy I Wojny Światowej. Uczniowie z Węgier zostali podzieleni na
4 grupy do każdej grupy dołączyło po dwóch uczniów z Żegociny. Każdą grupą opiekowało dwóch
nauczycieli.
Każdy z zespołów
losował, na który cmentarz pojedzie. Pomimo zimna i deszczu wszyscy
zaangażowali się w poszukiwanie odpowiedzi na pytania testowe ułożone przez Panie Annę Kądziela i
Karolinę Oliwa-Jurczyk.
Poniżej zadania, z
którymi zmagali się węgierscy i polscy uczniowie i nauczyciele.
Grupa I
Cmentarz
357 Kamionka Mała – Jastrząbka
1.Kto był architektem cmentarza na nr 357? 1 pkt
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
2. Ile znajduje się tutaj mogił? 1 pkt
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
3. W armiach, których państw walczyli żołnierze
pochowani na cmentarzu? 3 pkt
a) ………………………………………………………..
b)………………………………………………………..
c)………………………………………………………
4. Znajdźcie
żołnierza pochowanego tu 11.12.1914 roku
oraz podajcie jego imię i nazwisko 1 pkt
……………………………………………………………………………………..
5. Czym różnią się nagrobki żołnierzy pruskich od
rosyjskich 1 pkt
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
6. Czym
pokryta jest kaplica znajdująca się na cmentarzu. 1 pkt
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7. Z jakiego materiału wykonane są krzyże? 1 pkt
………………………………………………………………………………………………………………………………
8. Ilu żołnierzy rosyjskich spoczywa tu na
cmentarzu? 1 pkt
…………………………………………………………………………………………………………………………………
Cmentarz nr 301 i 302 w Żegocinie
I.
Cmentarz 301
1. Ile mogił
znajduje się na cmentarzu 301 1 pkt
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
2. Wymieńcie dwóch żołnierzy o polskich
nazwiskach 2 pkt
a) …………………………………………………………………………………
b)…………………………………………………………………………………..
3. Znajdźcie jedną nietypową tabliczkę umieszczoną
na żeliwnym krzyżu i podajcie nazwisko rosyjskiego żołnierza. 1 pkt
………………………………………………………………………………
II.
Cmentarz 302
1. Ile mogił zbiorowych znajduje się na cmentarzu. 1
pkt
…………………………………………………………………………….
2. Przez kogo został zaprojektowany cmentarz? 1 pkt
……………………………………………………………………….
3. Znajdźcie żołnierza pochowanego tu 14.12.1914 podajcie jego imię
i nazwisko 1 pkt.
…………………………………………………………………………………….
4. Odnajdźcie
grób poległego w kampanii wrześniowej 1939 roku Polaka i podajcie jego
imię i nazwisko 1
pkt
………………………………………………………………………………….
5. Jakiej narodowości był żołnierz, którego
fotografia znajduje się na jednym z grobów? 1 pkt
………………………………………………………………………….
6. Na cmentarzu pochowanych jest ponad 100 żołnierzy
rosyjskich, ale tylko jeden jest znany z nazwiska. 1 pkt
…………………………………………………………………………………
Cmentarz
nr 303 – Rakowiec Rajbrot
1. Ile znajduje się tutaj mogił zbiorowych 1 pkt
………………………………………………………………………………………….
2. Ile znajduje się tutaj mogił pojedynczych? 1 pkt
………………………………………………………………………………….
3. W armiach, których państw walczyli żołnierze
pochowani na cmentarzu? 3 pkt
a) …………………………………………………………..
b)…………………………………………………………..
c)……………………………………………………………….
4. Znajdźcie
żołnierza pochowanego tu 15.12.1914 roku
i podajcie jego imię i nazwisko 1 pkt
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Czym się różnią nagrobki rosyjskie od
austriackich? 1 pkt
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. Z jakiego materiału wykonane są krzyże? 1 pkt
………………………………………………………………………………………………….
7. Ilu rosyjskich żołnierzy pochowanych jest na
cmentarzu? 1 pkt
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
8. Podajcie imię i nazwisko Polaka spoczywającego na
tym cmentarzu? 1 pkt
…………………………………………………………………………………………………
Cmentarz
nr 304 Łąkta Górna
1. Jakiej narodowości pochowani są żołnierze pod
środkowym krzyżem? 1 pkt
……………………………………………………………………………………………………………..
2. Ile znajduje się tutaj mogił? 1 pkt
………………………………………………………………………………………………
3. W armiach, których państw walczyli żołnierze
pochowani na cmentarzu? 3 pkt
a) ………………………………………………………
b)………………………………………………………
c)………………………………………………………
4. Znajdźcie
żołnierza pochowanego tu 07.12.1914 roku
oraz podajcie jego imię i nazwisko 1 pkt
………………………………………………………………………………………..
5. Czym różnią się nagrobki żołnierzy pruskich od
rosyjskich 1 pkt
………………………………………………………………………………………
6. Z jakiego materiału wykonane są krzyże? 1 pkt
……………………………………………………………………………………………….
7. Ilu żołnierzy rosyjskich spoczywa tu na
cmentarzu? 1 pkt
……………………………………………………………………………………………………..
8. Podajcie jedno polsko brzmiące nazwisko: 1 pkt
………………………………………………………………………………………………
Po powrocie do szkoły
nasi goście zjedli obiad I o
godzinie 13 rozpoczęło się spotkanie w auli.
Chór Szkoły
Podstawowej pod kierownictwem Pani Anny
Maurer -Pasionek zaśpiewał kilka
piosenek patriotycznych: „ Piechota”, „ Biały Krzyż”, „Rozkwitały pąki białych
róż”, „ Pierwsza kadrowa”, „ Marsz Pierwszej
Brygady”, „ Rota”, Wojenko, wojenko”, „
Matko o
twarzy jak polska ziemia czarnej”.
Następnie uczennice z
klasy III Gimnazjum zatańczyły, przygotowany przez uczennicę Helenę Kosecką, taniec nowoczesny.
Kolejnym punktem
programu był wykład „ Polskie Drogi do Wolności” wygłoszony przez P. Annę Kądziela.
W styczniu 1795 roku Rosja, Prusy i Austria
dokonały trzeciego rozbioru Polski. W układzie rozbiorowym
stwierdzono: Królestwo Polskie zniesione
będzie na zawsze i należy zlikwidować wszystko, co przypominałoby jego
istnienie. Oznaczało to kres
Rzeczypospolitej, która na 123 lata została wymazana z mapy Europy.
Państwo polskie przestało istnieć, jednak naród z bogatą tradycją,
religią i własnym językiem pozostał w pełni świadomy swojej odrębności.
Ojczyzna żyła w pamięci i sercach Polaków, którzy za swoją polskość byli
prześladowani, więzieni i zabijani.
Polacy wykorzystywali każdą sytuację, aby
wskrzesić wolną Ojczyznę. Już w 1797 roku Jan Henryk Dąbrowski u boku
francuskiego generała a późniejszego cesarza Francuzów - Napoleona Bonaparte
stworzył Legiony Polskie, mając nadzieję, że Francja pomoże odzyskać Polakom
niepodległość. To właśnie dla tych żołnierzy walczących u boku Francji Józef
Wybicki napisał słowa Mazurka Dąbrowskiego – nie mając na pewno świadomości, iż
pisze słowa późniejszego hymnu odrodzonej Polski.
W 1830 roku Polacy wzniecili powstanie, które
do historii przeszło pod nazwą powstania listopadowego. Zakończyło się ono
klęską i wielkimi represjami ze strony carskiej Rosji. Jego uczestników karano
więzieniem, konfiskatą majątków, zsyłkami na Syberię. Bardzo dużo wybitnych
Polaków, jak Juliusz Słowacki, Adam Mickiewicz, Fryderyk Chopin udało się na
emigrację, gdzie tworzyli ku pokrzepieniu serc polskich.
W 1848 roku prze Europę przeszła fala buntów
nazywana Wiosną Ludów. Rewolucje, które wybuchały w poszczególnych krajach
europejskich miały różne przyczyny, ale Polacy i Węgrzy walczyli o to samo – o
wolność. O ile bunt Polaków zarówno w zaborze pruskim jak i austriackim
zakończył się klęską, to Węgrom na krótką chwilę pod wodzą Lajosa Kossutha
udało się wywalczyć wówczas niepodległość. Jednym z dowódców armii węgierskiej
był Polak Józef Bem. Niepodległość została jednak szybko zdławiona przez
połączone siły austriacko-rosyjskie.
W 1863 roku Polacy podjęli kolejną próbę
odzyskania wolności – wzniecili kolejne powstanie – powstanie styczniowe.
Węgrzy doskonale pamiętali o licznym udziale polskich ochotników w czasie
Wiosny Ludów na Węgrzech. Skoro Polacy wsparli ich w 1848 roku nie mogło Węgrów
zabraknąć w czasie powstania styczniowego.
Tym razem, podobnie jak i w czasie
wcześniejszych zrywów niepodległościowych, nasi zaborcy również bezwzględnie
trzymali się tego co poprzysięgli sobie w 1795 roku – Królestwo Polskie zniesione będzie na zawsze. Ponadto w zaborze
rosyjskim i pruskim prowadzono silną akcję wynaradawiania Polaków. Zabraniano
posługiwać się językiem polskim, zabraniano uczyć polskiej historii,
prześladowano kościół katolicki, który był ostoją polskości. Lepiej
przedstawiała się sytuacja Polaków w zaborze austriackim – tam Polacy swobodnie
mogli mówić po polsku, a nawet mieli swoje instytucje władzy. W wyniku
wieloletnich dążeń Węgrów Cesarstwo Austrii przekształciło się w 1867 roku w dualistyczną monarchię Austrii i Węgier. Cesarz austriacki był jednocześnie
królem Węgier. Węgrzy uzyskali swobodę
decydowania w sprawach wewnętrznych, ale nie zmieniało to faktu, iż w dalszym
ciągu byli podporządkowani Wiedniowi.
Naród polski po nieudanych zrywach
niepodległościowych zdał sobie sprawę, że bez pomyślnej sytuacji międzynarodowej
i bez pomocy innych państw szczególnie Francji i Anglii nie zdoła sam wybić się
na niepodległość. Taka sytuacja nadarzyła się w 1914 roku, kiedy to w pewien ciepły czerwcowy dzień, wystarczyło
kilka strzałów na ulicy Sarajewa i śmierć dwojga ludzi by świat ogarnęło piekło
I wojny światowej. W przeprowadzonym wtedy zamachu zginął austriacki następca
tronu Franciszek Ferdynand Habsburg wraz z małżonką. Dokładnie miesiąc później
rozpoczęła się I wojna światowa. Dla
Polaków konflikt ten miał stać się drogą do niepodległości. Po raz pierwszy
bowiem od czasów ostatniego rozbioru nasi zaborcy byli skłóceni, nasi zaborcy
znajdowali się w przeciwnych obozach – Austro-Węgry i Niemcy przeciwko Rosji.
Stało się oczywiste to, iż obydwa obozy będą zabiegać o względy Polaków, żeby
pozyskać rekruta do wojska. Część Polaków z Romanem Dmowskim stanęła u boku Rosji, część z Józefem Piłsudskim u
boku Austro-Węgier. Były to trudne chwile dla nich, kiedy na polu bitwy stawali
naprzeciwko siebie, a przecież tak naprawdę walczyli o ten sam cel, którym była
wolna, niepodległa Polska. Zacięte walki toczyły się na naszych terenach, stąd
właśnie tyle tutaj cmentarzy z I wojny światowej, które dziś mieliście okazję odwiedzić.
Przełomowym
momentem w sprawie polskiej okazała się końcówka roku 1916, kiedy to cesarze
Niemiec i Austro-Węgier wydali manifest, w którym zapowiedzieli odrodzenie
państwa polskiego. Był pierwszym wydanym przez zaborców dokumentem, w którym
wspomniano o powstaniu odrodzonej Polski. Zakończyła się już wówczas
ostatecznie solidarność państw zaborczych. Cofnięto decyzje dotyczące podziału
ziem dawnej Rzeczpospolitej, wywołał on także zainteresowanie sprawą Polaków na
arenie międzynarodowej. Bezpośrednim czynnikiem, który zadecydował o utworzeniu
państwa polskiego było orędzie prezydenta USA Thomas Woodrowa Wilsona
wygłoszone w Kongresie
8 stycznia 1918 roku. Orędzie to było programem światowego pokoju, a jego
trzynasty punkt brzmiał: Musi zostać stworzone niepodległe państwo polskie,
obejmujące terytoria zamieszkałe przez ludność niezaprzeczalnie polską i
któremu musi zostać zapewniony wolny dostęp do morza: niepodległość polityczna,
gospodarcza oraz integralność terytoriów zamieszkałych przez tę ludność będą
zagwarantowane przez konwencję międzynarodową. Duże zasługi w
zainteresowaniu samego prezydenta USA sprawą polską miał wielki polski
kompozytor, a zarazem patriota i polityk Ignacy Jan Paderewski.
Wielka Wojna
zakończyła się w 1918 roku. Spełniły się przewidywania Józefa Piłsudskiego,
który twierdził, iż docelowo wszyscy nasi zaborcy będą przegrani. Tak też się
stało – Rosja po przejęciu władzy przez
komunistów wycofała się z wojny, Austriacy i Niemcy zostali pokonani. Nastąpił
rozpad monarchii austro-węgierskiej, a państwo węgierskie ogłosiło
niepodległość. 11 listopada 1918
roku w wagonie kolejowym w lesie w miejscowości
Compiegne podpisany został układ rozejmowy kończący I wojnę światową. Dokładnie
w tym samym dniu w Warszawie Józef Piłsudski przejął władzę nad wojskiem
polskim. Dzień ten uznaje się za symboliczną datę odzyskania przez Polskę
niepodległości, chociaż jej granice
kształtowały się jeszcze do roku 1922.
Sto lat temu
Polska i Węgry wróciły na mapę Europy jako niepodległe państwa. Obydwa narody
przeżyły długie lata obcego panowania. Jednak podobne było polskie i węgierskie umiłowanie wolności,
podobne były wspomnienia o potędze – niegdyś obydwa państwa, silne i suwerenne
prowadziły podmiotową politykę w Europie. To wszystko spowodowało, iż narody te
nie zatraciły swojej tożsamości i mimo zawirowań, przeciwności potrafiły wybić
się na niepodległość.
Słowa Józefa
Piłsudskiego do żołnierzy 1933:
Kochani
przyjaciele!
Kiedy teraz na brzegu pięknego podwileńskiego jeziora siedzę i słucham cichego
szmeru łagodnie pluszczącej fali – wspominam dzieje burzliwej, pełnej przygód
przeszłości. Powtarzam wtedy cudne słowa poety:
Bo kiedy grzebię w ojczyzny popiołach,
A potem ręce znów na harfie kładę;
Wstają mi z grobu mary, takie ładne!
Takie przejrzyste! świeże! żywe! młode!
Że po nich płakać nie umiałbym szczerze.
A najczęściej po głowie snują mi się te chwile grozy i uporu duszy, których my
tak dużo, tak wiele, mamy za sobą.
Chwile, gdy serca aż łamały się z bólu i zmęczenia, gdy czoła zroszone były nie
tylko potem, ale często i krwią – a ja nawoływać musiałem do trwania i
wytrzymałości. Niechybnie, należały do okresu „Ojczyzny w popiołach”, a więc są
„ładne” ta nasza praca i nasza wytrwałość. A zawsze myślę, że tak żyć, jak żyłem – warto było – warto było ten ból i
zmęczenie przezwyciężać – jak przezwyciężałem.
Po wysłuchanym
wykładzie zespoły rozwiązywały test
związany z odzyskaniem niepodległości przez Polskę. A następnie gimnazjalistki
wraz z P. Anną Maurer-Pasionek zaśpiewały wiązankę melodii ludowych, a Justyna
Bilska piosenkę Anny Jantar „Radość najpiękniejszych lat.”
Potem nadszedł czas
na naukę polskich piosenek „ Sokoły”,
„Janicek” i „Serce w
plecaku” nie sprawiły większych
trudności węgierskim gościom o czym możecie się przekonać oglądając nagrane
filmiki.
Nasi goście uczyli
się także tańczyć krakowiaka. Dzięki Pani Annie Maurer- Pasionek i uczennicom z
klasy VIII SP opanowali podstawowe figury naszego tańca narodowego.
W trakcie naszego
spotkania wystąpili także uczniowie ze Szkoły Muzycznej w Żegocinie prezentując
się w zarówno w utworach muzyki klasycznej jak i muzyki popularnej.
Wszyscy uczestnicy gry terenowej otrzymali nagrody. I w ten sposób zakończyliśmy dzień poświęcony obchodom 100. Rocznicy obchodów odzyskania niepodległości przez Polskę. Środa będzie dla naszych gości długim i męczącym dniem. Jedziemy do Wrocławia. O 5 rano wyjeżdżamy z placu przy szkole. W planach zwiedzanie panoramy Racławickiej. A potem pięciogodzinny spacer po Wrocławiu z przewodnikiem węgierskojęzycznym. Relacja z pobytu we Wrocławiu jutro.