PROGRAM
PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
ZESPOŁU SZKÓŁ
IM. ŚWIĘTEJ JADWIGI KRÓLOWEJ W ŻEGOCINIE
NA ROK SZKOLNY 2020 2021
OBSZARY:
RELACJE – KSZTAŁTOWANIE POSTAW SPOŁECZNYCH
KULTURA – WARTOŚCI, NORMY, WZORY ZACHOWAŃ
BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE – PROFILAKTYKA ZACHOWAŃ RYZYKOWNYCH, EDUKACJA ZDROWOTNA
RELACJE – KSZTAŁTOWANIE POSTAW SPOŁECZNYCH
ZADANIA:
I. Przygotowanie młodzieży do świadomego i odpowiedzialnego udziału w życiu społecznym i politycznym
Szczegółowe zadania i środki realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Spodziewane efekty |
1. Kształtowanie obywatelskich postaw wobec państwa i narodu, rozwijanie patriotyzmu i odpowiedzialności za losy ojczyzny oraz właściwych postaw obywatelskich. Działalność Samorządu Uczniowskiego. |
wszyscy nauczyciele
|
cały rok
|
Uczeń jest patriotą i zaangażowanym obywatelem. |
2. Kształtowanie tożsamości narodowej poprzez organizowanie uroczystości, audycji radiowęzłowych, wystaw, spotkań w związku z różnymi rocznicami i świętami. W sytuacji zagrożenia epidemiologicznego – za pomocą mediów elektronicznych. |
SU, nauczyciele odpowiedzialni za imprezy
|
wg kalendarza imprez
|
Uczniowie uczestniczą w przygotowaniu imprez i uroczystości szkolnych. |
3. Kształtowanie szacunku do symboli narodowych i religijnych. Wdrażanie do poszanowania munduru w klasach SG. |
wszyscy nauczyciele, funkcjonariusz SG |
cały rok |
Uczniowie są świadomi znaczenia symboli narodowych i religijnych, są dumni z noszenia munduru. |
4. Upowszechnianie kultury prawnej, politycznej, tolerancji wobec poglądów religijnych, politycznych i kulturowych poprzez odpowiedni dobór tematów lekcji wychowawczych.
|
wszyscy nauczyciele
|
cały rok
|
Uczniowie znają różnorodność kultur, postaw życiowych i wierzeń ludzi. |
5. Podkreślanie znaczenia wolontariatu poprzez wdrażanie uczniów do stosowania właściwych postaw wobec osób starszych, rówieśników, niepełnosprawnych, w różnych sytuacjach życiowych. Organizacja akcji charytatywnych. Współpraca ze Środowiskowym Domem Opieki Społecznej w Żegocinie. Udział w akcji krwiodawstwa we współpracy z KaOSG.
|
wszyscy nauczyciele
wychowawcy klas III |
cały rok
marzec-kwiecień |
Uczniowie przejawiają wrażliwość wobec potrzebujących i prezentują kulturę bycia. Uczniowie pracują w ramach różnych form wolontariatu. |
6. Uwrażliwianie młodzieży na problemy ludzi dotkniętych wojną i kataklizmami. Zwracanie uwagi na korzyści i zagrożenia wynikające z multikulturowości Europy. |
wszyscy nauczyciele
|
cały rok |
Uczniowie są wrażliwi na krzywdę ludzką. Zwracają uwagę na zagrożenia i własne bezpieczeństwo. |
II. Integracja zespołu szkolnego.
Szczegółowe zadania i środki realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Spodziewane efekty |
1. Organizowanie wspólnych szkolnych i klasowych imprez w celu wzajemnego poznania się uczniów.
|
wychowawcy klas
|
cały rok
|
Uczniowie są koleżeńscy i otwarci wobec siebie. |
2. Tworzenie galerii zdjęć absolwentów szkoły.
|
wychowawcy klas kończących szkołę
|
cały rok |
Uczniowie uczestniczą w tworzeniu historii szkoły. |
3. Organizowanie wycieczek programowych, krajoznawczych, wymiany międzynarodowej uczniów, spotkań klasowych itp. |
wszyscy nauczyciele |
cały rok
|
Uczniowie rozwijają postawę aktywności, ciekawości świata i rozwijają kontakty interpersonalne. |
4. Stosowanie ceremoniału szkolnego związanego z posiadaniem sztandaru.
|
dyrektor szkoły, wychowawcy, opiekun pocztu |
cały rok |
Uczniowie identyfikują się ze swoją szkołą. |
5. Organizowanie uroczystości ślubowania uczniów klas I wszystkich typów szkół.
|
wychowawcy klas I |
wrzesień |
III Rozwijanie samorządności uczniów.
Szczegółowe zadania i środki realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Spodziewane efekty |
1. Działalność Samorządów Klasowych. Organizowanie wspólnych imprez, wyjazdów. |
wychowawcy klas |
cały rok |
Uczniowie podejmują aktywne działania na rzecz klasy i szkoły. |
2. Wybór władz SU i wspieranie jego efektywnej działalności na terenie szkoły, w środowisku i regionie. Udział w akcjach charytatywnych np. „Góra Grosza”, pomoc uczniom w sytuacjach kryzysowych itp.
|
opiekun SU wszyscy nauczyciele
|
zgodnie z ordynacją wyborczą cały rok |
SU działa wzorcowo na terenie szkoły, oraz w celu promocji szkoły w środowisku. Uczniowie rozwijają swoje zdolności i zainteresowania oraz mądrze dysponują wolnym czasem. |
3. Systematyczna praca wszystkich sekcji SU, dokumentowanie własnych działań. Prowadzenie kroniki szkoły. |
opiekun SU |
cały rok |
|
4. Włączanie się przedstawicieli SU w organizację apeli i uroczystości szkolnych. |
opiekun SU
|
cały rok
|
|
5. Rozwijanie działalności sklepiku uczniowskiego „Kafejka”. |
opiekun SU
|
cały rok
|
IV Współpraca z rodzicami .
Szczegółowe zadania i środki realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Spodziewane efekty |
|
wychowawcy klas, pedagog, dyrektor |
wg. potrzeb
|
Rodzice są informowani o postępach w nauce i zachowaniu ich dzieci, uczestniczą w tworzeniu szkolnego programu profilaktyczno – wychowawczego, opiniują szkolne dokumenty |
2. Spotkania indywidualne z rodzicami uczniów w sytuacjach kryzysowych.
|
wszyscy nauczyciele i wychowawcy, pedagog |
wg potrzeb |
|
3. Współpraca z RR w celu organizowania uroczystości i imprez szkolnych. |
wychowawcy klas |
cały rok |
|
4. Szczegółowe informowanie rodziców o sukcesach ich dzieci, wspieranie ich w podejmowaniu decyzji dotyczących dalszego kształcenia oraz rozwijania talentów i zainteresowań uczniów |
wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów |
cały rok |
Rodzice są wspierani w kierowaniu procesem kształcenia i wychowania swoich dzieci, mają satysfakcję z ich sukcesów. |
5. Organizowanie szkoleń lub warsztatów dla rodziców wspierających proces wychowawczy z udziałem psychologów i pedagogów. Uwzględnienie w szkoleniach tematyki związanej ze sposobami komunikowania się z dzieckiem, szczególnie na temat zagrożeń i problemów wieku dorastania. |
pedagog szkolny, dyrektor |
wg potrzeb i możliwości |
KULTURA – WARTOŚCI, NORMY, WZORY ZACHOWAŃ
ZADANIA:
I. Kształtowanie u uczniów postaw człowieka, który potrafi właściwie kierować swoim życiem i wyzwalać potrzeby wyższe jako warunek samorozwoju.
Szczegółowe zadania i środki realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Spodziewane efekty |
1. Wdrażanie uczniów do podejmowania odpowiedzialności za realizację określonych zadań, rozwijanie postaw prospołecznych i proobywatelskch w duchu poszanowania wartości uniwersalnych, chrześcijańskich i narodowych. |
nauczyciele, wychowawcy, opiekunowie SU |
cały rok |
Uczniowie są uspołecznieni, odpowiedzialni, właściwie korzystają z dóbr kultury. |
2. Angażowanie uczniów do przygotowania akademii, uroczystości i imprez szkolnych, audycji, do udziału w projektach edukacyjnych. |
wszyscy nauczyciele |
wg kalendarza imprez |
|
3. Organizowanie wyjazdów do teatru, kina, muzeów oraz przygotowywanie uczniów do odbioru różnych tekstów kultury. Organizowanie wycieczek. |
wszyscy nauczyciele |
cały rok |
II. Kształtowanie aktywnych postaw wobec własnego regionu
Szczegółowe zadania i środki realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Spodziewane efekty |
1. Poszerzenie treści programowych o tematy związane z własnym regionem poprzez: -wystawy plastyczne -wycieczki krajoznawcze -spotkania z rodzimymi artystami i przedstawicielami władzy lokalnej.
|
nauczyciele historii, geografii, WOS, plastyki, wychowawcy klas
|
cały rok
|
Uczniowie znają historię i tradycję własnego regionu. |
|
nauczyciel biologii
|
wrzesień |
Uczniowie pracują na rzecz szkoły i wsi. |
3. Uczestnictwo w uroczystościach i imprezach organizowanych przez instytucje gminne i kościelne. Udział w organizacji lokalnych imprez patriotycznych.
|
wychowawcy klas opiekun SU dyrektor, RP
|
wg kalendarza imprez |
Uczniowie świadomie uczestniczą w życiu społeczności lokalnej. |
4. Praktyczne zaznajomienie młodzieży ze sposobem pracy organów samorządu lokalnego poprzez udział uczniów w otwartych i uroczystych sesjach Rady Gminy Żegocina. |
Nauczyciel, radny gminy |
wg możliwości |
|
5. Stała opieka młodzieży nad Dębami Katyńskimi oraz udział w uroczystościach upamiętniających martyrologię narodu polskiego. |
nauczyciel historii, nauczyciele odpowiedzialni za organizację uroczystości |
wg kalendarza imprez |
|
6. Kultywowanie tradycji związanych ze świętami: mikołajki, wigilie klasowe, jasełka, plastyka obrzędowa bożonarodzeniowa i wielkanocna. |
Nauczyciele, wychowawcy |
wg kalendarza imprez |
Uczniowie kultywują tradycje i zwyczaje świąteczne. |
III. Praca z Patronką Szkoły Świętą Jadwigą Królową – wzorem człowieka młodego, odpowiedzialnego, światłego, otwartego, ceniącego naukę, prezentującego chrześcijańskie wartości moralne, rzecznika pokoju w Polsce i Europie.
Szczegółowe zadania i środki realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Spodziewane efekty |
|
wszyscy nauczyciele |
cały rok
|
Uczniowie mają wiedzę o życiu i działalności Świętej Jadwigi Królowej. |
2. Poznawanie miejsc związanych z życiem i działalnością Świętej Jadwigi Królowej.
|
wychowawcy klas |
wg planu wycieczek |
|
3. Współpraca ze szkołami noszącymi imię św. Jadwigi Królowej za pośrednictwem Rodziny Szkół Świętej Jadwigi Królowej. Współpraca z Rodziną Szkół Świętych i Błogosławionych.
|
nauczyciele WOS oraz historii
|
cały rok
|
|
4. Uświadamianie uczniom znaczenia miejsc i symboli upamiętniających wydarzenia i ludzi zasłużonych dla historii Ojczyzny i Regionu. Wdrażanie uczniów do szacunku i opieki nad pomnikiem Świętej Jadwigi Królowej |
wszyscy nauczyciele
|
cały rok
|
Uczniowie rozumieją znaczenie miejsc pamięci. Dbają o pomnik Patronki i jego otoczenie. |
5. Wymiana młodzieży między Zespołem Szkół im. Św. Jadwigi Królowej a Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnazjum. |
dyrektor, organizatorzy wymiany nauczyciele |
wg planu wymiany |
Uczniowie poszerzają wiedzę o Św. Jadwidze, poznają jej kraj, kulturę, historię, uczą się koleżeństwa. |
6. Pogłębianie wiedzy o Patronce szkoły, kreowanie ideału postawy życiowej zgodnej z wartościami wyznawanymi przez Św. Jadwigę Królową oraz Św. Jana Pawła II przez organizację Święta Szkoły, udział w wykładach okolicznościowych dotyczących Monarchini, organizowaniu wystaw plastycznych, uczestnictwo w konkursach itp.
|
wszyscy nauczyciele |
cały rok
|
Postawa życiowa uczniów jest zgodna z uniwersalnymi wartościami wyznawanymi przez Świętą Jadwigę Królową oraz Św. Jana Pawła II. |
BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE – PROFILAKTYKA ZACHOWAŃ RYZYKOWNYCH, EDUKACJAZDROWOTNA
ZADANIA:
Dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny uczniów
Szczegółowe zadania i środki realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Spodziewane efekty |
|||
1. Stosowanie się do zasad bezpieczeństwa w związku ze stanem epidemiologicznym Covid - 19 |
Dyrektor szkoły, wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
Zminimalizowanie zagrożenia zarażeniem się |
|||
2. Udział młodzieży w zajęciach sportowych i innych pozalekcyjnych, w wycieczkach i rajdach. |
nauczyciele wf wychowawcy klas |
cały rok
|
Uczeń ma zagospodarowany czas wolny oraz rozwija zdolności i zainteresowania. Czytanie książek staje się ważną formą spędzania wolnego czasu |
|||
3. Organizacja zajęć w kółkach zainteresowań. Promowanie czytelnictwa wśród uczniów poprzez pozyskanie pozycji ciekawych dla młodzieży, lekcje biblioteczne, spotkania autorskie, konkursy. KSM.
|
dyrektor szkoły wszyscy nauczyciele katecheta, bibliotekarz |
cały rok |
||||
4. Uświadamianie uczniom ogromnej wartości ludzkiego zdrowia, wdrażanie do rozpoznawania symptomów zagrożeń zdrowia fizycznego, utrwalanie zachowań sprzyjających zdrowiu. |
wszyscy nauczyciele
|
cały rok |
Uczeń rozumie wartość zdrowia własnego i innych, jest przygotowany do całożyciowej aktywności fizycznej oraz ochrony i doskonalenia zdrowia. |
|||
5. Pogłębianie wiedzy uczniów na temat stresu, zachowań agresywnych, cyberprzemocy, „ złego dotyku”. Propagowanie właściwego korzystania z telefonów komórkowych, sprzętu elektronicznego i mediów społecznościowych. Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z niewłaściwego korzystania z Internetu. |
pedagog, wychowawcy, nauczyciel informatyki |
cały rok |
||||
6. Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających ze stosowania używek: papierosy, alkohol, narkotyki. |
||||||
6. Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z niewłaściwego odżywiania (anoreksja, bulimia) |
II. Zapobieganie patologiom społecznym
Szczegółowe zadania i środki realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Spodziewane efekty |
1. Spotkania z pielęgniarką, przedstawicielami poradni rodzinnej i policji w celu wyjaśnienia problemu alkoholizmu, narkomanii, lekomanii, nikotynizmu i grup nieformalnych oraz uświadomienia zagrożeń.
|
wszyscy nauczyciele
|
cały rok
|
Uczniowie są świadomi zagrożeń wynikających z uzależnień. |
2. Angażowanie uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym do aktywnego udziału w życiu szkoły. |
wychowawcy klas
|
wg potrzeb i możliwości
|
Uczniowie potrafią prawidłowo funkcjonować w środowisku szkolnym, rówieśniczym i rodzinnym.
Uczniowie są świadomi obowiązków wynikających z założenia rodziny i zagrożeń wczesnego podjęcia współżycia seksualnego.
Uczniowie dbają o bezpieczeństwo swoje i innych użytkowników ruchu drogowego. |
3. Kontakty z policją w sprawie nieletnich.
|
pedagog szkolny
|
wg potrzeb
|
|
4. Prowadzenie zajęć wychowania do życia w rodzinie w wymiarze zgodnym z rozporządzeniem MEN. Uwzględnianie tematyki wychowania do życia w rodzinie w planach lekcji wychowawczych.
|
nauczyciel wdż wychowawcy klas |
cały rok |
|
5. Uświadamianie uczniom – młodym kierowcom zagrożeń wynikających z braku doświadczenia za kierownicą oraz brawury. |
wszyscy nauczyciele |
cały rok |
|
6. Przeciwdziałanie przejawom wandalizmu i agresji poprzez usprawnienie dyżurów nauczycielskich i uczniowskich, uwzględnienie tej tematyki w lekcjach wychowawczych oraz stosowanie obciążeń materialnych wobec uczniów niszczących mienie szkolne. |
wszyscy nauczyciele, wychowawcy klas
|
cały rok
|
Uczniowie szanują mienie szkoły i własność kolegów. |
7. Podjęcie zdecydowanej walki z nałogami wśród młodzieży szkolnej poprzez angażowanie rodziców, uczniów i nauczycieli. Przeprowadzenie w ciągu roku szkolnego lekcji poruszających problemy picia alkoholu, palenia papierosów, narkotyków, agresji w szkole. Kontynuowanie organizowania programów profilaktycznych we współpracy z GOPS w Żegocinie, komisja Antyalkoholową, PSSE w Bochni i KaOSG w Nowym Sączu. |
wychowawcy klas pedagog szkolny
|
cały rok
|
Uczniowie prowadzą zdrowy tryb życia, bez nałogów.
|
III. Zapewnienie bezpieczeństwa uczniów i opieki socjalnej.
Szczegółowe zadania i środki realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Spodziewane efekty |
|||
1. Korzystanie z posiłków wydawanych przez stołówkę szkolną. |
kierownik świetlicy
|
cały rok
|
Uczniowie korzystają ze stołówki szkolnej. |
|||
2. Udostępnienie uczniom nieodpłatnego dojazdu autobusem przewożącym młodzież szkolną z Bytomska, Bełdna i Rajbrotu.
|
dyrektor szkoły |